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Il caso Facebook /Cambridge Analytica visto da LSDI

Libertà di Stampa & Diritto all'Informazione presenta in tre puntate un approfondito resoconto sul caso Facebook / Cambridge Analytica.
Oggi il Guardian pubblica ulteriori articoli relativi alla possibile manipolazione delle votazioni sulla Brexit nel Regno Unito.




Le inchieste di Guardian e New York Times su Cambridge Analytica: la violazione di dati personali di 50 milioni di utenti usando Facebook, che cosa è successo

di Vittorio Pasteris 

Secondo due documentate inchieste del Guardian e del New York Times la società Cambridge Analytica ha violato i profili Facebook di 50 milioni di utenti per ottenere i loro dati personali in un dei più vasti data breach ,  ovvero violazione di dati personali, della storia. Cambridge Analytica è legata all’ex consigliere di Trump, Steve Bannon ed ha collaborato nelle campagne elettorali di Donald Trump stesso e in quella a favore della Brexit.

Cambridge Analytica nel 2014 ha avuto un finanziamento da 15 milioni di dollari dal finanziatore repubblicano Robert Mercer e vede Steve Bannon, stratega della campagna presidenziale per Trump, nel board della società.


Nell’inchiesta del Guardian, Christopher Wylie, esperto di analisi dei dati che ha lavorato con Cambridge Analytica ha portato diverse prove sull’uso improprio dei dati. Facebook nega che la raccolta di decine di milioni di profili sia nata da una violazione dei dati anche se secondo il Guardian Facebook fin dal 2015 aveva scoperto la gigantesca violazione.

A whistleblower has revealed to the Observer how Cambridge Analytica – a company owned by the hedge fund billionaire Robert Mercer, and headed at the time by Trump’s key adviser Steve Bannon – used personal information taken without authorisation in early 2014 to build a system that could profile individual US voters, in order to target them with personalised political advertisements.

Christopher Wylie, who worked with a Cambridge University academic to obtain the data, told the Observer: “We exploited Facebook to harvest millions of people’s profiles. And built models to exploit what we knew about them and target their inner demons. That was the basis the entire company was built on.”

Documents seen by the Observer, and confirmed by a Facebook statement, show that by late 2015 the company had found out that information had been harvested on an unprecedented scale. However, at the time it failed to alert users and took only limited steps to recover and secure the private information of more than 50 million individuals.


Per il New York Times copie dei dati raccolti per Cambridge Analytica si trovano ancora online; il suo team di reporting aveva visto alcuni dei dati grezzi.

So the firm harvested private information from the Facebook profiles of more than 50 million users without their permission, according to former Cambridge employees, associates and documents, making it one of the largest data leaks in the social network’s history. The breach allowed the company to exploit the private social media activity of a huge swath of the American electorate, developing techniques that underpinned its work on President Trump’s campaign in 2016.

An examination by The New York Times and The Observer of London reveals how Cambridge Analytica’s drive to bring to market a potentially powerful new weapon put the firm — and wealthy conservative investors seeking to reshape politics — under scrutiny from investigators and lawmakers on both sides of the Atlantic.

Christopher Wylie, who helped found Cambridge and worked there until late 2014, said of its leaders: “Rules don’t matter for them. For them, this is a war, and it’s all fair.”
 

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